6.1 A teszt
A telepítés elõtti fontos lépés,
hogy többféle konfiguráción és operációs
rendszeren próbáljuk ki munkánk „mûködõképességét".
A szakdolgozat elektronikus produktumát, a Fellner Jakab Szakközépiskola
és Szakiskola bemutatkozó oldalait az alábbi gépeken
teszteltem.
A gép, amelyen készült:
· Pentium 166MX ,32 Mb RAM, 15"-os monitor, WIN95, 800*600/16bit
Tesztelve:
· Processzorok: Pentium 166, P100, 5X86, 486 DX4 100 Mhz
· Monitorok: 15"-os és 14"-os színes
· Modemek: 14400 bps és 33600 bps
· Operációs rendszerek: WIN95 és WIN 3.11
· Megjelenítés: 800*600 és 1024*768, 8
illetve 16 bites színmélységgel
· Böngészõk: MS Internet Explorer 3.01 32/16
bit, Netscape Navigator Gold 32/16 bit és Netscape Communicator
4.03
Tapasztalatok:
A legkedvezõbb eredményt természetesen a gyors
pentium gépek mutatták, de elfogadható teljesítmény
és letöltés jellemezte a 486-os gépeket is. Igyekeztem
olyan grafikákat alkalmazni az oldalakon, amelyek a ma már
viszonylag ritka 14400-as modemmel is elfogadható sebességgel
töltõdnek le. A megjelenítésre jellemzõ
volt, hogy minden felbontásban és színmélységben
helyesen jelentek meg a lapok. Eltérés csak a monitorok típusa
és mérete miatt tapasztaltam, ami természetes jelenség.
Legkedvezõbb eredményt a 15"-os Siemens monitor esetében
kaptam, 1024x768-as felbontásnál, 16 bites színmélységben.
6.2 Didaktikai alkalmazás
A WEB publikáció oktatással kapcsolatos jelentõségét
elsõsorban abban látom, hogy készülhet minden
iskolában egy olyan - tanárok által gyûjtött
linkeket tartalmazó - oldal, amely segítheti a céltudatosabb
keresgélést a WEB világában. A linkgyûjtemény
készülhet tanáronként vagy munkaközösségenként,
de kisebb iskolákban egy oldalra is csoportosítható.
A diákok elõtt legyen példa, hogy szaktanáruk
mit tart fontosnak a kusza WEB-es világban. Alkalmanként
saját gyûjteményünket ajánlva adhatunk
feladatokat adatok felkutatására. Lázas érdeklõdésre
számíthatunk, ha a munkához kedvet érzõ
diákoknak azt a feladatot adjuk, hogy maguk gyûjtsenek hasznos
anyagokat, vagy egy-egy tanulmányukat, írásukat publikálják.
Ugyancsak rendkívül lényeges, olyan anyagok elhelyezése,
amelyeket felvételizni készülõ diákok,
más iskolák tanára, tanulói is letölthetnek.
Jó, ha az iskolák „látják" a publikált
anyagokat, ezzel útmutatást adva egymásnak vagy ötletekkel
segítve ezt a lassan kialakuló kommunikációs
csatornát.
6.3 Internetes szokások az iskolában
A Sulinet program indulása újfajta tanulási, ismeretszerzési
és kommunikáció lehetõséget kínál
a diákok és tanáraik számára. Az elsõ
információ az iskolák „internetesítésével"
kapcsolatban némi aggodalmat keltett a tanárok szûkebb
körében. Az MKM, - véleményem szerint nem túl
szerencsés - kísérlete, hogy egy budapesti gimnáziumban
internetes, számítógépes tanórákat
nézhettek meg a kollégák, sokakat kissé elriasztott.
Néhányan iszonyúnak nevezték a látottakat.
Zûrzavar, komolytalanság, jellemezték a meggondolatlanul
„számítógépesített" történelem
órát. Az elsõ kísérletek után
azonban az internet, a WEB és önmagában a számítógép
használata kezd a helyére kerülni. Több tanár
kollégám érdeklõdik a hálózat
és a számítástechnika adta lehetõségek
iránt. Délutánonként egyre többen szánnak
idõt arra, hogy a „Sulinet teremben" töltsenek el néhány
órát, barátkozva az új médium adta lehetõséggel.
Különlegességek után kutatnak, amelyet felhasználva
az órán színesíthetik elõadásukat.
Egyelõre még gyakran fordulnak a tapasztaltabb kollégákhoz
kérdésekkel, de véleményem szerint hónapok
kérdése, hogy felismerjék és valóban
alkalmazni tudják az internet adta lehetõségeket.
A diákok kitörõ örömmel fogadták
a gépek megérkezését. Sok, számukra
érdekes helyet kerestek fel. Többnyire jellegtelen ide-oda
csapongó böngészgetés, „Ki tudja hol járok?",
kérdések. Úgy gondolom hiba lenne korlátozni
a felkereshetõ oldalak körét, de iránymutató
tanári segítség nélkül sem lehet hagyni
a diákokat. Akad közöttük olyan, aki a web szerkesztés
felõl érdeklõdik, s elkezdte fabrikálni saját
oldalait. Célirányos „képlopó" munkába
kezdtek, hogy színesebbé varázsolják a „nagyvilág"
elõtti megjelenésüket.
A tanfórum tanári levelezõ listán szerepelt
a kérdés, hogy miként kellene megoldani a délutános
internetezést. Hagyjuk-e a diákokat egyedül? Külön
terem, vagy szétszórva a gépek? Ki felügyel?
Tiltsuk-e a rasszista vagy pornográf oldalakat? Megoldandó
kérdések. Ha a tanárok körében elfogadott
médiaként szerepel majd az internet, ha rutinmunka lesz a
web oldalas publikáció, ha túljutunk az elsõ
rácsodálkozáson, akkor a fenti kérdések
sem a diákok, sem a tanárok körében nem lesznek
megoldhatatlanul nehezek.
Ezért is olyan fontos az MKM ez irányú útmutatása,
a tanárok továbbképzésével kapcsolatosan.