4.1 A Sulinet és a WEB használata
1998 szeptember. A középiskolai Sulinet program elsõ
fordulójának befejezése, amely a technikai eszközök
telepítésére, a hálózati kapcsolatok
kiépítésére vonatkozik. Igazából
a program nem fejezõdik be, csak megteremtõdik minden középiskolában
annak a lehetõsége, hogy a tanári iskolai feladatok
WEB-es környezetben is mûködhessenek. Ha a program internetes,
publikációs tevékenységét a számítástechnika
tanárok feladataként fogalmaznánk meg, akkor több
problémába is ütköznénk.
Az említett kollégák nem bírnák
a rájuk rótt feladatokat megfelelõ hatékonysággal
elvégezni, hiszen éppen elég a tanórák
megtartásán kívül a délutáni internetes
teremfelügyeletet ellátni, a rendszer mûködését
karbantartani. A tanári publikáció egyébként
is inkább mûveltségi területhez, egyénhez
vagy munkaközösséghez kötõdik. Például
az értékes irodalmi anyag felkutatása, ajánlása
a magyar irodalom szakos kollégák feladata. A weblapok elkészítésének
tartalmi teendõit nem vállalhatja át a számítógépes
szakember.
Didaktikai szempontból is helyes ha, a szakos tanár ajánló
vezetõ szerepe érvényesül. Szeretném azonban
hangsúlyozni, hogy a tanulási folyamatnak ez az elektronikus
formája csupán hasznos kiegészítõként
funkcionálhat. A WEB megjelenése nem forradalmasíthatja
a tanítási órákat oly mértékben,
hogy a tantermi foglalkozásokon, fizika vagy biológia órán
egyszerre használja mindenki a számítógépet
„szörfözésre". Az ilyen típusú órára
inkább a káosz, mintsem a hasznos információszerzés
lenne a jellemzõ.
4.2 Amire szükségünk lesz
Természetesen egy számítógépre,
amellyel szemben nem kell, hogy túlzott elvárásaink
legyenek. A weblap és a hozzá kapcsolódó grafikák,
képek elkészítéséhez minimális
hardver követelmény egy 486 DX2 66 Mhz-es számítógép,
8 Mb RAM-al, SVGA megjelenítõvel. Egyszerûbb feladatok
már ilyen konfigurációval is elvégezhetõk.
Ajánlott azonban a P166-os processzor 16Mb RAM és a 16 bites
színmélységet megjeleníteni képes videokártya
és monitor. A szoftverek vonatkozásában fontos, hogy
lehetõleg egy WYSIWYG technikát alkalmazó szerkesztõt
válasszunk. A munka jelentõs része egyszerûsödik,
és gyorsabban készülnek az oldalak. Fõleg a nem
számítástechnika szakos kollégák látják
ennek hasznát, de meg kell jegyeznem, hogy nagyon sok profi webmester
is ilyen szerkesztõt használ. Ha nemcsak szöveget akarunk
elhelyezni, akkor a számítástechnika mélyebb
területeit is ismernünk kell, elsõsorban a képdigitalizálást,
a képek feldolgozását, s talán az sem árt,
ha a „hangok" világában sem tévedünk el. Tengernyi
képfeldolgozó szoftver van piacon. A Sulinet csomag tartalmaz
egy CD-ROM gyûjteményt, amelyeken megtalálhatjuk a
feladat elvégzéséhez szükséges alkalmazásokat.
A fenti szoftverek birtokában már csak a türelem és
a kitartás az, ami egy „jólfésült" oldal vagy
oldalak készítéséhez ajánlott.
4.3 A tervezés
Nehéz és sok körültekintést igénylõ
feladat. Alapelvként mondhatjuk el, hogy az oldalaknak is - mint
minden más kiadványnak - a tartalom, logika és a tipográfia
egységét kell tükrözniük. Ezt a hármas
egységet a WEB oldalaknál ki kell egészíteni
még a sávszélesség problematikájával
is, hiszen gondoljunk csak bele, senki nem keres fel szívesen olyan
üzleteket, ahol órákig kell sorban állnia, vagy
a vásárolt termék - „esetünkben a weblap" - olyan
„nehéz", hogy nem bírjuk el.
Egy komplett, iskolát bemutató WEB oldalak készítésénél
különösen fontos, mit is akarunk megjeleníteni? Mit
tartunk fontosnak, kiknek szánjuk? Helyes, ha az odalakat úgy
tekintjük, mint egy havonta megjelenõ elektronikus folyóiratot,
amelynek állandó fontosabb témakörei vannak.
Legyen állandó a külsõ megjelenés is,
a design, amely nem árt, ha az iskola jellegét is tükrözi.
Például egy építõipari, mûszaki
szakembereket képzõ intézmény esetében
az alkalmazott grafikai elemekkel érhetünk el ilyen hatást.
Kõporos hátterek, jellemzõ építõanyagok
használata a grafikai megoldásoknál.
Biztosítsuk az áttekinthetõ „manõverezést".
A WEB-re különösen jellemzõ, hogy könnyen „vakvágányra"
kerülhetünk böngészés közben.
Legyen bejelentkezõ oldal, ún. kezdõlap. Helyezzünk
el a tanárokat és a diákokat bemutató lapokat,
amelyekrõl az adott személyek saját lapjai érhetõk
el. Legyen az iskolát, az egyes szakokat bemutató írás,
amelyet lehetõleg az irányultságnak megfelelõen
különítsünk el. A Sulinet fontos eleme, hogy segítse
az új média a WEB alkalmazását, s állítsa
a tanulási folyamat szolgálatába. Ezzel összefüggésben
nagyon fontosnak tartom, hogy készüljön WEB ajánlat.
Szervezhetjük egy oldalra, vagy munkaközösségenként,
tanáronként csoportosítva. A lényeg azonban
az, hogy mindig legyen áttekinthetõ. Válasszunk szempontokat
a rendezéshez. Például tantárgyanként,
tudományos területek szerint válogatva. Rá fogunk
jönni úgyis, hogy mindig lesz néhány URL, amely
a „hasznos" egyéb kategóriába fog esni.
Minden iskola büszke névadójára, s az iskolai
hagyományok azt diktálják, hogy néhány
gondolattal méltassuk az illetõ személy érdemeit,
akár fotókkal is illusztrálva. A névadó
személyével kapcsolatban mások is érdeklõdhetnek,
így számíthatunk arra, hogy sok látogatója
lesz ennek az oldalnak. Szenteljünk legalább akkora figyelmet
a szerkesztésre, mintha az iskolaépületben készítenénk
egy emlékhelyet a fõbejárat közelében.
Diáklapok. Nélkülük azt hiszem nem is létezhet
igazi iskolai homepage. Adjunk lehetõséget arra, hogy tanítványaink
is publikálhassák munkáikat. A Sulinet nem tölthetné
be szerepét, ha a diákok, akik fõszereplõi
ennek a programnak, nem lehetnének jelen az éterben áramló
bájtok készítésénél.
Elhelyezhetünk oktatást segítõ anyagokat,
letölthetõ feladatlapokat, szakdolgozatot, képeket.
Informálhatjuk látogatóinkat a városról,
esetleg annak egy kiemelkedõ személyiségérõl,
kulturális, mûvészeti és sport életérõl.
Több iskola elhelyezte diákújságának egy
kivonatos példányát a WEB-en, de vannak önálló
diáklapok is.
Fontos tehát a tervezés szintjén kialakítani
az oldalainkkal kapcsolatos koncepciónkat. A MIT és a HOGYAN
kérdésekre itt kell a válaszokat megadnunk. Mindennél
lényegesebb talán az, hogy a lapok legyenek informatívak.
Ne készítsünk WEB „kikötõt" csak azért,
hogy nekünk is legyen! Nem véletlenül mérik sok
oldalon a látogatók számát vagy jelenítik
meg azt, hogy a TOP listán éppen hányadik helyen szerepel
az oldal. Ha sok látogatót szeretnénk, azt már
a tervezésnél, a tartalmi szempontok meghatározásánál
vegyük figyelembe.
Szerencsés, ha kisebb vázlatot készítünk
magunknak arra vonatkozólag, hogyan kapcsolódjanak az oldalak
egymáshoz. Valószínû, hogy a szerkesztés
során több változat készül. Olyan ez, mint
amikor az építész az épület megalkotásakor
vázlatokat készít, de gondosan ügyel arra, hogy
a legsilányabb variáció se kerüljön a papírkosárba,
hiszen nem lehet tudni, tartalmaz-e hasznosítható ötleteket.
A látszólag értéktelen lapokat, grafikákat
ne töröljük az elsõ meggondolatlan mozdulattal! Ne
akarjunk gyorsan jó eredményt elérni! Hagyjuk az ötleteket,
gondolatokat érlelõdni! Kérjük ki több hozzáértõ
véleményét, és adjunk a laikusok észrevételeire
is. Elõfordulhatnak banális hibák, amit pont a szakember
nem vesz észre, míg a kívülállónak
azonnal feltûnnek. A WEB oldalak olyanok, mint az Interneten felépült
házak. Akkor jók, ha kényelmesek, vagyis viszonylag
könnyen átalakíthatók, bõvíthetõk.
Tervezzünk ilyen „házakat"!