1.Bevezetés
Idézet Komenczi Bertalan iskolaigazgatónak az Új
Pedagógiai Szemle c. folyóiratban és http://www.oki.upsz.hu
internet címen megjelent, Az információs társadalom
és az oktatás címû cikkébõl.
„A telekommunikáció és a számítástechnika
rohamos fejlõdése, valamint a két terület összekapcsolódásából
adódó új kommunikációs, illetve információ-hozzáférési
lehetõségek jelentõsen – talán alapvetõen
– megváltoztatják életünk számos területét.
A változások rendkívül gyors és expanzív
jellegére utal az információs forradalom kifejezés.
A társadalom "információs környezetének"
radikális megváltozását érzékelteti
az "információs társadalom" fogalom is. Különösen
mélyreható változások várhatók
az oktatás, a tanulás, a képzés és továbbképzés
területén. Sokan gondolják úgy, hogy az új
technológiák felhasználásában rejlõ
lehetõségek komoly kihívást jelentenek az oktatás
tradicionális rendszere és megszokott módszerei számára.
Mi várható, mit remélhetünk, és mitõl
kell tartanunk? Hogyan lehet felkészülni az információs
korszakra? Mi az, amiben az oktatás segíthet? Honnan erednek
és hogyan alakultak ki azok az eszközök, amelyek ezeket
a gyors változásokat létrehozzák? Sokunkat
foglalkoztatják ezek a kérdések."
A fent megfogalmazott gondolatok, kérdések az információt
szervezetten közvetítõ „közeg", az iskola számára
jelentenek elsõsorban kihívást. Nem lényegtelen
tehát, hogy az ezen a területen tevékenykedõ
pedagógusok, közigazgatási szakemberek, mikor és
milyen eszközöket alkalmazva adnak útmutatást a
felnövekvõ nemzedék számára. Megelõzik-e,
vagy csak követni tudják azon technikai eszközök
használatának alkalmazását, amelyek ismerete
nélkül fennáll a behozhatatlan lemaradás veszélye?
A Mûvelõdésügyi és Közoktatási
Minisztérium 1997-ben indított Sulinet nevû programja,
mely a magyar iskolák internetre csatlakozását tûzte
ki célul, ezért bír olyan nagy jelentõséggel,
s sokan méltán hasonlítják a Ratio Educatio-ban
megfogalmazott reformokhoz.
Ez a dolgozat is azzal a céllal készült, hogy feltárja,
elemezze és bemutassa az iskolai WEB publikáció készítését,
amely a nem túl távoli jövõben napi hírforrásul
szolgálhat.
Vissza a tartalomjegyzékre